PODSTAWOWE INFORMACJE
WYDANIA
OGÓLNIE O GRZE
GŁÓWNE CECHY GRY
INNE ASPEKTY ZWIĄZANE Z GRĄ
DRUGI WYWIAD FANÓW - TŁUMACZENIE
ROZWAŻANIA NAD GRAFIKĄ - piv vauh
FILMY
Pełna nazwa gry: Fallout 3
Pełna polska nazwa gry: Fallout 3
Skrót: FO3 lub F3
Produkcja: Bethesda Softworks
Wydawca: ZeniMax Media Inc., Bethesda Softworks
Polski dystrybutor: Cenega Poland Sp. z o.o.
Platformy sprzętowe: Xbox 360, PlayStation 3, PC.
Silnik gry: Gamebryo
Data premiery: 28 października w Ameryce północnej i 31 października w Europie, 4 grudnia (Xbox360) i
15 stycznia '09 (PS3) w Japonii (sic!).
ESRB, Kategoria wiekowa: +18 lat. W wiekszości krajów, gra została skategoryzowana w najwyższej półce wiekowej - tylko dla dorosłych. Ma to związek z powszechnymi w grze obliczami śmierci, nawiązaniami do używek takich jak alkohol lub narkotyki, czy np. spotykanym w dialogach wulgarnym jezykiem.
Polska wersja językowa: Fallout 3 jest dostępny w pełnej wersji angielskiej z osobnym patchem polonizującym (napisy i dialogi). Informacja ta tyczy się obu wersji na PC. Edycja kolekcjonerska na PS3 i Xbox360 jest wyłącznie w wersji polskiej, natomiast edycja standardowa na PS3 i Xboxa360 jest dostępna do wyboru między wersją polską a angielską. W polskiej wersji gry głosu użyczyli między innymi:
Wymagania sprzętowe PC:
Wymagania minimalne: Windows XP/Vista, 2.4 Ghz Intel Pentium 4, 1GB RAM/(XP) 2GB RAM/(Vista), karta graficzna obsługująca Direct X 9.0c z pamięcią 256MB RAM (NVIDIA 6800 lub lepsza/ATI X850 lub lepsza).
Zalecana konfiguracja sprzętowa: Windows XP/Vista, Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, karta graficzna obsługująca Direct X 9.0c z pamięcią 512MB RAM (NVIDIA serii 8800, ATI 3800).
Jeśli masz problemy z uruchomieniem gry, zajrzyj również do naszego Działu Pomocy Technicznej.
Wersja podstawowa: płyta DVD z grą, 41 stronnicowa instrukcja "Podręcznik Przetrwania Mieszkańca Krypty", falloutowa karta rejestracyjna, niebieski t-shirt z napisem Fallout 3 (na ramieniu Bethesda).
Cena: X360 (189.90 PLN), PS3 (199.90 PLN), PC
(79.90 PLN) - Cenega
Wersja kolekcjonerska: Metalowe pudełko śniadaniowe Vault-Tec, płyta z grą, ok. 12,7 cm. figurka Vault-Tec Boy Bobblehead, album artystyczny w twardej okładce "The Art of Fallout 3", DVD z filmem "The Making of Fallout 3".
Cena: X360 (249.90 PLN), PS3 (249.90 PLN), PC
(99.90 PLN) - Cenega
Zagraniczna, ekskluzywna edycja survivalowa: Dostępna jedynie przez sieć Amazon.com edycja survivalowa, została wzbogacona o replikę Pipboy'a 3000, w postaci dużego modelu do złudzenia przypominającego przedmiot z gry, ale nie działającego tak jak oryginał - pełni rolę zegarka/budzika.
Cena: X360 ($129.99), PS3 ($129.99), PC
($119.99) - Amazon.com
UWAGA! Gry konsolowe kupione w Stanach będą działały w systemie NTSC, a nie PAL.
Game of the Year Ediiton: Składając się z Fallouta 3 oraz pięciu dodatków (Operation: Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout oraz Mothership Zeta) edycja gry roku, jak narazie jeszcze nie dostępna w Polsce, jednak Cenega ma w planach wydanie jej w najbliższej przyszłości. Zdjęcie pochodzi z Blogu Bethesdy.
Cena: X360 (174.99 PLN), PS3 (174.99 PLN), PC
(?) - Cenega
Seria Fallout to obecnie (tekst pisany przed premierą FO3 - przyp. autora) cztery gry komputerowe. Dwie z gatunku cRPG (Fallout 1 i 2) , jedna strategia taktyczna z elementami RPG (Fallout Tactics) oraz jedna fabularna gra akcji (Fallout Brotherhood of Steel). Wszystkie gry, mimo iż bardzo od siebie różne, osadzone zostały w tych samych realiach - świecie zniszczonym wojną atomową. Za kanon serii uważane są dwie pierwsze części, czyli Fallout 1 oraz 2, gdyż na ich potrzeby został stworzony świat charakteryzujący się tym, że bardzo wiernie stara się przedstawiać alternatywny rozwój wydarzeń w post-nuklearnych pogorzeliskach. Gry te obrazują szereg różnych teorii dotyczących przetrwania ludzkości po atomowym holokauście i nie obce są im tematy zdziczenia ludzkości, walki o przetrwanie za wszelką cenę, upadku moralnego czy nawet rozwoju zupełnie nowych norm moralnych. W Falloutach stykamy się ze stworzonymi przez ich twórców wizjami powstawania różnych zamkniętych społeczności, poczynając od dzikich plemion, poprzez osady i miasta mieszczące się w ruinach starego świata, a kończąc na paramilitarnych bandach oraz technokratycznych grupach, które przetrwały wojnę w ukryciu. Cały ten przesiąknięty brutalnością i zepsuciem świat prezentuje raczej ponurą wizję przyszłości, ale gry pozwalają na to, że zależnie od naszych czynów może stać się on lepszym lub gorszym. Wybór należy tylko i wyłącznie do nas.
Pierwotnie gry z serii Fallout powstawały pod egidą firmy Interplay, jednakże w wyniku poważnych problemów finansowych, prawa do serii Fallout zostały sprzedane (za wyjątkiem prawa do stworzenia gry PC MMO). Obecnie wydawcą Fallouta 3 jest ZeniMax, a samą grę tworzy słynna z serii The Elder Scrolls, Bethesda Softworks, która od początku powstawania gry była bardzo krytykowana przez zagorzałych fanów pierwotnych Falloutów. W związku z tym, że premiera Fallouta 3 będzie miała miejsce 10 lat po sequelu i jest tworzona przez zupełnie inną firmę, trzecia odsłona serii nie będzie ścisłą kontynuatorką kanonu. Bethesda Softworks, by zapewnić sobie swobodę działania, postanowiła umiejscowić akcję gry w stanie Washington (FO1 i FO2 miały miejsce w Kalifornii), w schronie 101, z którego gracz wyrusza na poszukiwanie ojca, który jako pierwszy od 200 lat opuścił szczelnie zamknięte przed światem zewnętrznym schronienie.
© 2008 DoPr
Najważniejszą i najbardziej odróżniającą tę produkcję cechą jest diametralna zmiana widoku w grze oraz systemu walki. W Falloutach 1 i 2 mieliśmy do czynienia z rzutem izometrycznym, podczas gdy w Falloucie 3 obserwujemy przemierzany przez nas świat z pierwszej osoby. Będzie również możliwe granie z trzeciej osoby, jednakże nawet sami producenci twierdzą, że rozgrywka zza pleców nie będzie należała do najwygodniejszych.
Podczas gdy zmiana widoku gry, nie przez wszystkich ale przez wielu na pewno będzie powitana z aplauzem, tak też nowy system walki budzi bardzo wiele kontrowersji. W Falloutach dotychczas biliśmy się w systemie turowym (nie mówimy o FO:Tacticsie czy FO:BOS, ale o FO1 i FO2), tutaj natomiast dostajemy system walki w czasie rzeczywistym, który został wyposażony w tzw. system V.A.T.S. (Vault-Tech Assisted Targeting System), który pauzuje grę. Bethesda przyznaje, że grę można będzie przejść bez wykorzystania V.A.T.S., jednak nie jest to wskazane. W systemie V.A.T.S. chodzi o to, że podczas gdy większość walki będzie rozgrywana w czasie rzeczywistym, to mimo wszystko mamy do dyspozycji pewną ilość punktów akcji znanych z poprzednich Falloutów. Po spauzowaniu gry za pomocą V.A.T.S. możemy te punkty przydzielić na kilka ataków na wrogów (ataki celowane). Po wykorzystaniu wszystkich punktów i odpauzowaniu gry, na chwilę utracimy kontrolę nad postacią i z trzeciej osoby będziemy obserwować wszystkie zaplanowane działania. Po zakończeniu tej efektownej sekwencji, gra z powrotem wróci do trybu rzeczywistego i zależnie od tego czy bedziemy walczyć, biegać, skakać, czy też nic nie robić i stać w miejscu, punkty akcji będą się regenerowały wolniej lub szybciej.
Należy dodać jeszcze, że tryb walki w czasie rzeczywistym nie będzie stricte zależny od naszej zręczności czy zdolności celowania myszką - wpływ na celność będą miały również umiejętności postaci. Jak wykazały pierwsze recenzje z gry, mimo wszystko znacznie łatwiej walczy się z wykorzystaniem punktów akcji, choć początkowo fascynujące sekwencje przedstawiające zaplanowane ataki, z czasem stają się trochę męczące.
W grze zostanie wykorzystany system rozwoju postaci znany z poprzednich Falloutów, czyli tzw. S.P.E.C.I.A.L. (Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck). Jednak maksymalny poziom, jaki będzie mogła osiągnąć nasza postać, ma wynosić 20.
Ilość czasu potrzebnego na przejście gry będzie wahała się od ok. 20 godzin potrzebnych na główny wątek fabularny, do ok 70 jeżeli będziemy wykonywali również zadania poboczne.
Fallout 3 będzie oferował do zwiedzania otwarte tereny, w których nie będzie efektu doładowywania danych, oraz tereny zamknięte - miasta, budowle itp. Ponieważ bardzo często FO3
jest przyrównywany pod wieloma względami do Obliviona, Bethesda na pytania o to jak wielki będzie teren mówi, że mniejszy od oferowanego w The Elder Scrolls IV, ale znacznie bardziej
upakowany. Będzie więcej do zrobienia, na mniejszym obszarze.
Przy okazji można dodać, że w Falloucie 3 nie dostaniemy samochodu do zabawy i dany nam obszar odkrywać będziemy tylko i wyłącznie na piechotę. Po odkryciu kluczowych miejsc będzie nam
udostępniona opcja szybkiej podróży. Jeśli tylko będziemy chcieli z niej skorzystać, przeniesie nas do celu bez konieczności ponownego, pieszego przemierzania terenu.
Rozmowy z postaciami będą wykonane w stylu Falloutów 1 i 2, gdzie ilość możliwych opcji dialogowych nie będzie się ograniczała do lakonicznych sformułowań. Dialogi mają pełnić istotną część gry.
Planowanych jest 9-12 możliwych zakończeń głównego wątku, jednak nasze działania będą miały znacznie szerszy wpływ na świat gry, co również zostanie przedstawione po jej ukończeniu.
Będzie możliwość zatrudnienia niezależnych najemników, którzy będą nam pomagać podczas gry. To czy będą się chcieli do nas przyłączyć czy też nie, będzie w dużej mierze uzależnione od naszej opinii (karmy). Oprócz psa, będzie można mieć tylko jednego towarzysza.
Bronie w grze z czasem będą się zużywały i będzie konieczne utrzymywanie ich w dobrym stanie. Dodatkowo, jeżeli znajdziemy na to sposób, będzie można je polepszać lub nawet, napodstawie schematów, skonstruować od podstaw.
Fallout 3 to gra dla jednego gracza - tryb wieloosobowy nie jest planowany.
Bethesda jest zainteresowana udostępnieniem edytora do Fallouta 3, jednak jeżeli do tego w ogóle dojdzie, to najprawdopodobniej dopiero po dostarczeniu na rynek dodatków do gry. (Kilka miesięcy po premierze, udostępniono graczom wspomniany edytor - G.E.C.K.)
Jeżeli gra zostanie dobrze przyjęta i będzie miała dobre wyniki sprzedaży, jest bardzo prawdopodobne, że pojawią się jakieś dodatki do ściągnięcia lub kupienia. Dodatki ściągane z sieci nie będą dostępne dla użytkowników PS3. (Bethesda wydała już pięć płatnych dodatków do Fallouta 3 - Operation: Anchorage, The Pitt, Broken Steel, Point Lookout oraz Mothership Zeta)
Zgodnie ze słowami Todda Howarda, w 2011-2012 może pojawić się Fallout 4. (Bethesda potwierdziła zamiar wydania czwartej części, prowdopodobnie po skończeniu prac nad nową odsłoną Elder Scrolls - czyli około roku 2012)
Bethesda Softworks nie planuje wykonania wersji dla innych systemów operacyjnych PC niż Windows, ale nie wyklucza możliwości współpracy z firmami które by się tego podjęły. (Nic się w tej kwestii nie zmieniło)
Bethesda Softworks nie wykorzystuje materiałów przygotowywanych przez studio Black Isle w projekcie Van Buren, który miał być Falloutem 3. Również fabuła, choć osadzona w realiach Fallouta, nie jest ściśle powiązana z poprzednimi częściami. FO3 to produkcja własna Bethesdy Softworks, osadzona w uniwersum Fallouta i koncepcyjnie wzorowana na FO1, ale pomimo "trójki" w nazwie fabularnie niezwiązana.
Fallout 3 nie będzie grą, którą można by przejść bez walki, ale też będzie dawał możliwość przeskoczenia wielu przeszkód za pomocą dyplomacji, skradania oraz wysokich umiejętności technicznych. Na uwagę jednak zasługuje to, że jeden z testerów gry ukończył ją zabijając tylko jednego szczura - większość walki nie do unikniecia udało mu się wykonać towarzyszem podróży.
Tłumaczenie wywiadu z 7 lipca 2008, w którym Todd Howard odpowiada na pytania graczy.
1. Które z poniższych, jeśli którykolwiek, będzie zawarte w Falloucie 3? Romanse, sex, homoseksualność, golizna, prostytucja, niewolnictwo, kanibalizm, dzieci, zabijanie dzieci, narkotyki, uzależnienia? W przypadku rzeczy, które zostaną pominięte w grze, możecie wytłumaczyć dlaczego?
Porusza (Fallout 3 - przyp. tłum.) większość z nich. Najwięcej niewolnictwo, dzieci, narkotyki i uzależnienia od nich, gdyż te bardziej się wtapiają w scenerię. Natomiast nagość i zabójstwa dzieci nie, (...) ponieważ te tak naprawdę nie nadają smaku grze (powiem więcej o dzieciach w następnym pytaniu). Sądzę, że jak spojrzycie na Fallouta 1 i trop jakim podąża w tej tematyce, Fallout 3 ujawi się wam niemal taki sam w tym, jak często porusza wspomniane przez Was aspekty - nie mniej, nie więcej. Narkotyki i uzależnienia za to, możliwe że odgrywają większą rolę, gdyż są kluczowym elementem rozgrywki. Myślę, że sednem tego pytania jest "czy surowość i dojrzałość świata Fallouta 3 została złagodzona w porównaniu z poprzednimi grami?" i z pewnością mogę powiedzieć: "Nie, nie została złagodzona." (...)
© 2008 Tłumaczenie Ulyssaeir & DoPr
Na początku było słowo. a słowem tym była obietnica. Zrobimy, zrobimy Fallouta 3 i zrobimy to dobrze. Ostateczny efekt poznamy już za pół roku ale już od jakiegoś czasu możemy poznawać namiastkę świata F3 Dzięki kilkunastu opublikowanym screenom. Patrzyłem na nie wiele razy ale w zasadzie dziś pierwszy raz przyjrzałem się im bardziej dokładnie. Chciałem się skupić na produkcie Bethesdy - niestety lub stety - nie obyło się bez złośliwych uwag czy porównań. Widocznie nie można tego zrobić zupełnie obiektywnie będąc fanem serii. Niemniej pokusiłem się o komentarz i zwrócenie uwagi na to co tak naprawdę screeny prezentują. Czepiałem się i marudziłem jak przystało na mnie, ale parę dobrych rzeczy też znalazłem - przynajmniej taką mam nadzieję. Wiele osób wini grafikę za to że zabije nowego Fallouta - w czasach gdy grafika była prostsza więcej uwagi poświęcano rzeczom prawdziwie ważnym. Teraz - pozwolę sobie zacytować jednego z newsów na Trzynastym schronie - "Gracze graczom zgotowali ten los". Zamiast walczyć z wiatrakami postanowiłem sprawdzić rzekomo najmocniejszą wg wielu stronę produkcji i bezczelnie bez owijania w bawełnę wytknąć to i owo. Zapraszam (...)"
© 2008 piv vauh
Więcej filmów związanych zarówno z Falloutem 3, jak i całą serią, znajdziecie na tej liście odtwarzania naszego kanału YT.