<< Twój Bohater FT
Poradnik by Noe

Na początek, żeby zagrać w Tacticsa w sieci, trzeba skompletować skład, czyli swoją drużynę. Dla beginnerów powiem, że wchodzimy w Multiplayer i dajemy Stwórz postać. Możemy wybrać z kilku ras, takich jak mutanci, roboty, psy, Deathclawy (jeśli ktoś woli, to Szpony Śmierci), ghule oraz oczywiście ludzi. Wybieramy też płeć, potem zdjęcie, imię, wiek, itd. Potem przychodzi czas na to, co tygryski lubią najbardziej - czyli współczynniki, perki, traity...

Wiele cech podstawowych oraz późniejszych umiejętności zależy od wyboru rasy. Ci, co mają instrukcję, widzą to czarno na białym, a dla reszty podam przykład. Mutanci mogą mieć największą Siłę > 10, ale za to kiepsko u nich z Inteligencją. Są też odporniejsi na obrażenia. Warto mieć więc w drużynie chociaż jednego mutanta - choćby jako szturmowca, czyli gościa z jakimś ciężkim gunem, który zawsze jest tam, gdzie coś się dzieje. Z kolei ghule to extra snajperzy, bo mogą mieć Percepcję 14, a Percepcja wpływa na to, jak strzelamy z dużej odległości. Mogą po prostu trafić gościa w oko przez całą planszę. Są jednak ogólnie mało odporni na obrażenia. Że są odporni na promieniowanie to każdy wie, zresztą w multi się to nie przydaje. Ludzie to złoty środek wszystkich ras. Każda rasa jest inna i radzę poeksperymentować ze swoim własnym składem. Należy pamiętać też o tym, że przyjęto iż na postać przypada nie więcej niż 2000 punktów! Za tyle punktów musimy ją zrobić i dać jakiegoś guna, zbroję, stimy. Nieraz wydawało mi się że mam idealną postać, a okazywało się że wychodzi mi 2001 punktów i kaszana. :(

Gdy skończymy nadawać cechy i damy Ok. Możemy "+" zwiększać poziom naszej postaci. Co każdy otrzymuje ona punkty do rozdysponowania na umiejętności oraz PW - czyli Punkty Wytrzymałości, które zależne są od naszej Siły i Wytrzymałości. Im te cechy są większe, tym więcej życia będzie miał nasz heros. Na co wpływają atrybuty widać gołym okiem w czasie tworzenia postaci, więc warto poeksperymentować. Gdy podniesiemy mutanta do poziomu x, to wydamy na niego y punktów, więc na całą resztę czyli broń, itp. Pozostaje nam różnica 2000 - y = z, czyli nie możemy wydać więcej na ekwipunek, żeby zmieścić się w limicie 2000 punktów. Można oczywiście stworzyć postać duuużooo lepszą, za powiedzmy 10000 punktów, ale wtedy w większości rozgrywek nasza postać zostanie odrzucona przez grę.

Gdy mamy już naszą pierwszą postać, powiedzmy człowieka z SAW-em, jakąś zbroją, amunicją i paroma stimami, tworzymy kolejne. Warto mieć przynajmniej 6 postaci. Z których każda pełni w teamie inną rolę. Na początku warto podpatrzeć innych, bardziej doświadczonych graczy, lub po prostu ich zapytać, co wybrać. W większości przypadków pomogą, wiem to, bo mi pomagali, a teraz ja pomagam innym. W rozgrywkach bierze zazwyczaj udział przynajmniej 2 vs 2, a każdy ma 4 postacie. Chociaż czasem gramy jedną postacią, a czasem sześcioma. Tutaj wpływ ma jakość łączy. Najczęściej hostem, czyli tym, który tworzy grę, jest gość, który ma najlepszego kompa i najlepiej stałe łącze. Wtedy gra chodzi naprawdę w zadowalającym tempie. Ja mam modem i gram średnio 3 razy w tygodniu po 2 - 3 godziny i dopiero 2 razy gra chodziła tak powoli, że dostawałem białej gorączki, a mam modem Zoltrixa. Częste są za to utraty połączenia z serwerem w czasie gry. Zdarza mi się to zawsze raz w ciągu sesji, ale to w końcu modem (mnie na stałce też się czasem tak zdarzało :-( - dop. Ace).

Mamy już skład. Aha, zapomniałem o ważnej rzeczy - mianowicie o skillu Sneak, czyli Skradanie. Warto go mieć stosunkowo dużego. Bo gdy gramy w multi, okazuje się nieoceniony. Zresztą sami się przekonacie. Zawsze w multi skradam się od samego początku rozgrywki całą drużyną. Znacznie utrudnia to wykrycie przez przeciwnika.

Teraz mamy już skład i chcemy sobie pograć. Trybów jest kilka. Najczęściej gra się w Skirmish, Assault, oraz CTF. Skirmish, to po prostu mapa, na której mamy zdobyć jak najwięcej fragów, uważając przy tym, aby nas nie sfragowano. Assault, to mój ulubiony tryb. Jedna z drużyn broni czegoś - zależy od wybranej mapy, a druga atakuje. Po prostu extra. Tu przydają się snajperzy na wieżyczkach w obronie, oraz komandosi z dużym skradaniem w ataku. Znowu sobie coś przypomniałem. Mianowicie broń. Pamiętajcie, że najlepsza broń dla snajpera to karabin Gaussa. Jak zobaczycie, że leci w waszą stronę niebieski strumień, to znaczy że snajper ma was na muszce. CTF, to Capture the Flag - podobne do tego z Quake'a i Unreala. Po prostu trzeba dostać się do bazy przeciwnika i zabrać mu flagę, oraz uważać na swoją flagę.

Teraz pełni zapału idziemy grać. W tym celu, najlepiej nie należąc do żadnego klanu, należy udać się na battlenet, ale nie ten z Diablo, tylko z Fallouta. Oto adresik: f-bn.prv.pl. Tam wchodzi się po to, aby pogadać o Falloucie i pograć. Zawsze jest tam przynajmniej 10 ludzi, a zdarza się czasem 10 razy tyle. Tam ktoś zakłada i podaje IP, a my uruchamiamy Tacticsa w oknie (chyba każdy wie jak się to robi; komendą "-w" w linii komend w skrócie do Tacticsa). Wchodzimy w multi, wybieramy sobie ksywkę, wstukujemy adres IP, zaznaczamy grę, która się pojawi. Klikamy Join i jesteśmy już w pokoju z innymi grającymi. Wspólnie dogadujecie się, czy gracie w drużynach, po ile postaci, jaki tryb, pora dnia, itd. Potem trzeba kliknąć wajchę i przechodzimy do wyboru postaci. Klikamy własne postacie i wtedy wybieramy spośród postaci stworzonych przez nas. Dajemy OK, czekamy na połączenie z grą. I wsio. Życzę miłej zabawy.

Po więcej informacji ogólnych, nowe mapki, itp. - odsyłam was do oficjalnego centrum Fallouta w Polsce, na stronkę: OPCF (obecnie w stanie spoczynku - dop. Ace) Jeżeli macie jeszcze jakieś problemy z samą grą, warto odwiedzić forum Shamo i dać tam swojego posta. Na pewno uzyskacie szybką i wyczerpującą odpowiedź.

To by było na razie na tyle. Chciałem napisać jeszcze mnóstwo rzeczy, ale na początek chyba wystarczy. Jeszcze jedna rzecz, aby zagrać trzeba mieć wersję 1.27, to obecnie obowiązujący standard. Jest tam dołączony edytor, który jest po prostu zajebi..., sam właśnie robię mapę. Po tutoriala, warto się udać na oficjalną stronę lub po prostu mailnąć do mnie, a go prześlę. Nie jest on mojego autorstwa, lecz autor chce, aby był on rozpowszechniany.

<< Twój Bohater FT