<< Twój Bohater F2
SKILLS (Umiejętności)

Broń Palna Small Guns (Broń Palna)
Oryginalny opis angielski: The use, care and general knowedge of small firearms - pistols, SMGs and rifles.
Oryginalny opis polski: Użytkowanie, konserwacja i ogólna znajomość ręcznej broni palnej - pistoletów, rewolwerów, pistoletów maszynowych i karabinów.
Uwagi: Umiejętność ta modyfikuje prawdopodobieństwo na trafienie w przeciwnika. Obejmuje : pistolety, małą broń automatyczną oraz strzelby. Jeżeli zamierzasz opierać walkę na tej umiejętności rozsądna wydaje się wartość powyżej 160.
Wartość początkowa: 5% + 4xAG (5% + 4xZR)

Broń Ciężka Big Guns (Broń Ciężka)
Oryginalny opis angielski: The operation and maintenance of really big guns - miniguns, rocket launchers, flamethrowers and such.
Oryginalny opis polski: Użytkowanie i konserwacja naprawdę dużych spluw - wielolufowych karabinów maszynowych, wyrzutni rakiet, miotaczy ognia itp.
Uwagi: Również modyfikuje prawdopodobieństwo na trafienie z tą różnicą, że przy broni o nieco większym kalibrze. Jeżeli opierać się będziesz głównie na takich wymiataczach - podnieś tę umiejętność co najmniej do 150. Jednak nie jest to zbyt opłacalne, gdyż takie pukawki potrafią wyrzucić z siebie całkiem pokaźną ilość "kasy". Proponuje podnosić ją wraz z barter lub steal, które zapewnią Ci amunicję w niższych cenach.
Wartość początkowa: 2xAG (2xZR)

Broń Energetyczna Energy Weapons (Broń Energetyczna)
Oryginalny opis angielski: The care and feeding of energy-based weapons. How to arm and operate weapons that use laser or plasma tehnology.
Oryginalny opis polski: Konserwacja i ładowanie broni energetycznych. Wiedza, jak uzbroić i posłużyć się bronią wykorzystującą technologię laserową bądź plazmową.
Uwagi: Kolejna z umiejętności potrzebna do obsługi broni energetycznej. Znajdziesz je stosunkowo późno, tak więc nie może to być Twoja jedyna umiejętność związana z walką. Jak dla mnie są zbyt przereklamowane - znacznie słabsze, niż w części pierwszej Fallouta. Ich siła jest znacznie słabsza niż broni ciężkiej, a cena amunicji zbliżona.
Wartość początkowa: 2xAG (2xZR)

Walka Wręcz Unarmed (Walka Wręcz)
Oryginalny opis angielski: A combination of boxing and other hand-to-hand mortal arts. Combat with your hands and feet.
Oryginalny opis polski: Suma wschodnich sztuk walki, boksu i innych technik walki bez broni. Zasady prowadzenia boju za pomocą samego ciała.
Uwagi: Czyli po prostu technika obijania mazaka rękami i nogami. Zwiększa skuteczność w walce przy użyciu rąk, nóg, kastetów i rękawic. Tu nie ma żadnej zalecanej wartości, no chyba że ktoś będzie miał ją poniżej 60 i świadomie podejmie bardziej ambitną walkę. Niezastąpiony do tej umiejętności jest perk Slayer.
Wartość początkowa: 30% + 2x(AG + ST) (30% + 2x(ZR + SI))

Walka Bronią Melee Weapons (Walka Bronią)
Oryginalny opis angielski: Using nonranged weapons in hand-to-hand, or melee combat - knives, sledgehammers, spears, clubs and so on.
Oryginalny opis polski: Zasady posługiwania się bronią białą - kastetami, nożami, młotami, włóczniami itd. - w bezpośrednim starciu.
Uwagi: Czyli obsługa broni białej i wszelkich jej mutacji czyli paralizatorów, noży elektrycznych itp. Najoszczędniejsza forma walki, gdyż tylko niektóre z podlegających pod nią broni wymagają amunicji. Również zalecany perk Slayer.
Wartość początkowa: 20% + 2x(AG + ST) (20% + 2x(ZR + SI))

Rzucanie Throwing (Rzucanie)
Oryginalny opis angielski: The skill of muscle-propelled ranged weapons, such as throwing knives, spears and grenades.
Oryginalny opis polski: Umiejętność posługiwania się bronią miotaną - ciskanymi nożami, włóczniami i granatami.
Uwagi: Czyli broń miotana. Rzadko używana przez mnie umiejętność. Mimo tego, iż granaty są tańszą alternatywą dla wyrzutni rakiet oraz są niezastąpione w zwalczaniu robotów, to są w późniejszej fazie gry jedyną sensowną bronią z tej kategorii.
Wartość początkowa: 4xAG (4xZR)

Pierwsza Pomoc First Aid (Pierwsza Pomoc)
Oryginalny opis angielski: General healing skill. Used to heal small cuts, abrasions and other minor ills. In game terms, the use of first aid can heal more hit points over time than just rest.
Oryginalny opis polski: Podstawowa umiejętność medyczna, wykorzystywana do leczenia skaleczeń, otarć i innych pomniejszych dolegliwości. Opatrzenie ran jest na krótką metę w stanie zniwelować więcej obrażeń niż sam odpoczynek.
Uwagi: Umiejętność pomagająca w przywracaniu straconych punktów życia, którą jednak z powodzeniem zastępują stimpacki. Przydatna tylko dla wyjątkowo pazernych lub tych, którzy mają za dużo skill pointsów.
Wartość początkowa: 2x(PE + IN) (2x(PE + IN))

Lekarz Doctor (Lekarz)
Oryginalny opis angielski: The healing of major wounds and crippled limbs. Without this skill, it will take a much longer period of time to restore crippled limbs to use.
Oryginalny opis polski: Sztuka uzdrawiania poważnych ran i okaleczonych kończyn. Bez zastosowania umiejętności leczenia, powrót tych ostatnich do pełnej sprawności trwa o wiele dłużej.
Uwagi: Przyspiesza leczenie poważnych ran. Umiejętność przydatna tylko dla wyjątkowo uczciwych graczy, można ją z powodzeniem zastąpić opcją save przed każdą walką.
Wartość początkowa: 5% + PE + IN (5% + PE + IN)

Skradanie Się Sneak (Skradanie Się)
Oryginalny opis angielski: Quiet movement, and the ability to remain unnoticed. If successful you will be much harder to locate. You cannot run and sneak at the same time.
Oryginalny opis polski: Zdolność skrytego przemieszczania się, połączona z biegłością w kamuflażu. Umiejętnie zastosowane, poważnie utrudni twoje wykrycie. Podczas skradania tryb biegu nie jest dostępny.
Uwagi: Umiejętność ta przy odpowiednio dużej wartości oszczędzi Ci wielu zbędnych walk. Może nie da Ci to tak dużej ilości punktów doświadczenia, ale na pewno znacznie ułatwi i uprzyjemni rozgrywkę. W połączeniu z umiejętnością Steal i Lockpick da Ci dostęp do wielu broni, na które normalnie musiałbyś długo czekać. Pamiętaj jednak, że skradając się nie możesz biec (opcja always run musi być wyłączona).
Wartość początkowa: 5% + 3xAG (5% + 3xZR)

Otwieranie Zamknów Lockpick (Otwieranie Zamknów)
Oryginalny opis angielski: The skill of opening locks without the key. The use of lockpicks or electronic lockpicks will rately enhance this skill.
Oryginalny opis polski: Umiejętność otwierania zamków bez właściwego klucza. Posługiwanie się wytrychami (klasycznymi lub elektronicznymi) bardzo w tym pomaga.
Uwagi: Umiejętność "rozbrajania" zamków okazuje się w postnuklearnym świecie niezbędna nie tylko złodziejom. Nawet najuczciwszy bohater nie obędzie się bez wyłamania kilku zamków. Mimo, iż umiejętność tę częściowo zastąpić mogą ładunki wybuchowe, to gorąco polecam podniesienie jej z czasem do 80. Oczywiście jako złodziej powinieneś dwukrotnie zwiększyć tę liczbę. Przed próbą wyłamania ważnego zamku zawsze zapisuj stan gry, gdyż kilkukrotne niepowodzenie może zakończyć się bezpowrotnym jego zniszczeniem.
Wartość początkowa: 10% + PE + AG (10% + PE + ZR)

Kradzież Steal (Kradzież)
Oryginalny opis angielski: The ability to make things of others your own. Can be used to steal from people or places.
Oryginalny opis polski: Zdolność czynienia cudzych rzeczy własnymi. Okradać można zarówno osoby (najlepiej zakradając się od tyłu), jak i miejsca.
Uwagi: Do czego służy umiejętność zwijania przedmiotów każdy wie. Niewtajemniczonym wyjaśniam, że umiejętność ta znacznie :) obniża ceny w sklepach, pamiętać należy również, że niektóre rzeczy są z powodu swojej wartości niemożliwe do nabycia (np. klucz prezydenta na Oil Rig).
Wartość początkowa: 3xAG (3xZR)

Pułapki Traps (Pułapki)
Oryginalny opis angielski: The finding and removal of traps. Also the setting of explosives for demolition purposes.
Oryginalny opis polski: Umiejętność wykrywania i usuwanie pułapek, jak również podkładania ładunków wybuchowych.
Uwagi: Pomaga zauważać i rozbrajać pułapki, zwiększa również efekt wybuchu ustawionego przez Ciebie ładunku. Przeszedłem dwa razy grę bez przeznaczenia na tę umiejętność nawet jednego punktu. Moim zdaniem kompletnie nieprzydatne.
Wartość początkowa: 10%+ PE + AG (10% + PE + ZR)

Nauka Science (Nauka)
Oryginalny opis angielski: Covers a variently of high technology skils, such as computers, biology, psysics and geology.
Oryginalny opis polski: Obejmują wiele zaawansowanych dziedzin, takich jak m.in. informatyka, biologia, fizyka i geologia.
Uwagi: Umiejętność ta przydaje się w najróżniejszych (jednak niezbyt częstych) okolicznościach. Przydaje się do wyciągania danych z komputerów i w sumie głównie do tego. Inne funkcje ograniczają się do złożenia czegoś.
Wartość początkowa: 4xIN (4xIN)

Naprawa Repair (Naprawa)
Oryginalny opis angielski: The practical application of the science skill for fixing broken equipment machinery and electronics.
Oryginalny opis polski: Praktyczne zastosowanie znajomości nauk ścisłych. Naprawianie zepsutego wyposażenia, maszyn oraz urządzeń elektronicznych.
Uwagi: Do czego może się przydać ta umiejętność w świecie zniszczonym przez wojnę nuklearną każdy chyba się domyśla. Umożliwia ona zarówno naprawę własnego wyposażenia, jak i wszelkich urządzeń na jakie się natkniesz.
Wartość początkowa: 3xIN (3xIN)

Retoryka Speech (Retoryka)
Oryginalny opis angielski: The abbility to comunicate in a practical and efficient manner. The skill of convincing others that your position is correst. The abbility to lie and not get cought.
Oryginalny opis polski: Sztuka efektywnego komunikowania się, przekonywania innych do własnego zdania, oraz łgania w sposób wykluczający przyłapanie.
Uwagi: Umiejętność pozwalająca w najkorzystniejszy (najwięcej punktów doświadczenia) i bezkrwawy sposób przekonać innych do swojej racji. O korzyściach z tego płynących mógł bym wiele pisać, posłużę się jednak pewnym przykładem : jakiś popapraniec chce wysadzić elektrownię. Mamy trzy rozwiązania: albo go zostawić (wysadzi wszystko w powietrze), można go zastrzelić (dostanie się kilka książek) oraz przy wysokim speech można wmówić mu, że i tak tym nic nie zdziała (dostajemy wtedy 6000 punktów doświadczenia).
Wartość początkowa: 3xIN (3xIN)

Handel Barter (Handel)
Oryginalny opis angielski: Trading and tasks. The ability to get better prices for items you sell, and lower prices for items you buy.
Oryginalny opis polski: Umiejętność uzyskiwania lepszych cen na sprzedawane i kupowane przedmioty.
Uwagi: Targowanie się przydaje się głównie wyjątkowo uczciwym ludziom, gdyż pozwala w kulturalny sposób obniżyć ceny kupowanych i podnieść sprzedawanych towarów. Osoby pamiętające o przekrętach w części pierwszej Fallouta muszę jednak ostrzec, gdyż poprawiono już błąd dzięki któremu można było kupować taniej, niż sprzedawać (np. wymienić 3 stimpacki za 4 itp). Podsumowując: bardziej opłaca się kraść niż targować (jak ja to odkryłem?).
Wartość początkowa: 4xCH (4xCH)

Hazard Gambling (Hazard)
Oryginalny opis angielski: The knowedge and practical skills related to wagering. The skill at cards, dice and other games.
Oryginalny opis polski: Teoria i praktyka zakładów. Umiejętność grania w karty, kości i inne gry hazardowe.
Uwagi: Wbrew pozorom umiejętność wygrywania gier nie przysporzy Cistałych dochodów, gdyż po kilku porażkach nikt nie będzie chciał z Tobą grać. Traktować jedynie jako rozrywkę, a punkty lepiej przeznaczyć na Steal lub Barter.
Wartość początkowa: 5xLK (5xSZ)

Sztuka Przetrwania Outdoorsman (Sztuka Przetrwania)
Oryginalny opis angielski: Practical knowedge of the outdoors, and the abbility to live off the land. The knowedge of plants and animals.
Oryginalny opis polski: Praktyczna znajomość zasad życia na niezamieszkałych terenach, umiejętność korzystania z darów natury (i materiałów rozszczepialnych). Wiedza o florze i faunie.
Uwagi: Umiejętność przydatna podczas podróży po mapie. Przy odpowiednio dużym współczynniku bohater zauważy z daleka zgrupowania przeciwników i będziesz miał możliwość wyboru: czy chcesz do nich podejść, czy obejść szerokim łukiem. Stosunkowo przydatna umiejętność, jednak można ją częściowo zastąpić mechanizmem save/load .
Wartość początkowa: 2x(EN + IN) (2x(WT + IN))

UWAGA! Wartości początkowe odnoszą się do postaci nie posiadających żadnych traitów.

<< Twój Bohater F2