< POSTKULTURA | << FILMY
Miasto cienia
Miasto cienia

Miasto cienia (City of Ember)
Produkcja: USA 2008
Re偶yseria: Gil Kenan
Scenariusz: Caroline Thompson
Obsada: Saoirse Ronan (Lina), Harry Treadaway (Doon), Bill Murray (Burmistrz), Tim Robbins (Loris Harrow), Martin Landau (Sul) i inni
Zdj臋cia: Xavier P閞ez Grobet
Muzyka: Andrew Lockington
Czas: 95 min.

Stworzy膰 dobry scenariusz na podstawie utworu literackiego wcale nie jest 艂atwo. Tw贸rca skryptu od samego pocz膮tku jego pisania musi zada膰 sobie podstawowe pytanie - jak poci膮膰 oryginalny tekst, by wydoby膰 z niego to, co najbardziej istotne, jednocze艣nie maj膮c na uwadze przysz艂膮 sp贸jno艣膰 i logiczno艣膰 filmu. Kt贸re w膮tki pozostawi膰 nienaruszone, a jakie skr贸ci膰 lub pomin膮膰? Jakie kwestie przeobrazi膰 w dialogi, 偶eby nie okaza艂y si臋 sztampowe albo b艂ahe? Z pewno艣ci膮 nie jest to 艂atwa praca, ale dot膮d wielu scenarzystom ta sztuka uda艂a si臋 wy艣mienicie - wystarczy wspomnie膰 "Forresta Gumpa", "Milczenie owiec", trylogi臋 "W艂adcy pier艣cieni", czy m贸j ulubiony ostatnio film - "W chmurach".

Niestety nie wszystkie, a nawet znaczna mniejszo艣膰 obraz贸w, nie maja tego szcz臋艣cia mie膰 jako tw贸rcy skryptu Erica Rotha czy Stevena Zailliana. Cz臋sto podczas projekcji filmu ze scenariuszem adaptowanym ma si臋 nieodparte wra偶enie, 偶e co艣 nie pasuje. Jakby brakowa艂o jakiej艣 - nawet ma艂o istotnej, pobrze偶nej, ale jednak - cz臋艣ci uk艂adanki i to psuje czerpanie satysfakcji z ogl膮dania. Jak si臋 mo偶na domy艣li膰 przedmiot mojej recenzji, czyli film "Miasto cienia", r贸wnie偶 jest adaptacj膮 pewnego utworu literackiego - mianowicie ksi膮偶ki "The City of Amber" autorstwa ameryka艅skiej pisarki Jeanne DuPrau. Na szcz臋艣cie scenariusz nie jest kompletn膮 pomy艂k膮 i film wypada ca艂kiem zno艣nie, chocia偶 do idea艂u du偶o brakuje.

"Film opowiada o podziemnym mie艣cie Ember, kt贸rego 艣wiat艂o zasila ogromny generator. Pewnego dnia jednak maszyna psuje si臋 i 艣wiat艂o w podziemnym mie艣cie zaczyna gasn膮膰, mieszka艅com grozi wi臋c zag艂ada. Dwoje nastolatk贸w Lina i Doon zaczyna wy艣cig z czasem, pr贸buj膮c wymy艣li膰 spos贸b ucieczki dla mieszka艅c贸w konaj膮cego miasta. Aby zrealizowa膰 sw贸j plan, musz膮 rozszyfrowa膰 prastare sekrety i zmierzy膰 si臋 z wieloma niebezpiecze艅stwami." [fragment opisu dystrybutora]

Mimo wst臋pu, z kt贸rego mo偶na wywnioskowa膰, i偶 nie mamy do czynienia z dzie艂em wybitnym, chc臋 zaznaczy膰, 偶e "Miasto cienia" nie jest jednocze艣nie filmowym faux pas, zw艂aszcza je艣li chodzi o histori臋. Ksi膮偶ki DuPrau (kt贸ra jest notabene pocz膮tkiem serii przyg贸d m艂odych mieszka艅c贸w podziemnego miasta) nie czyta艂em, wi臋c nie mog臋 odnie艣膰 si臋 do obrazu Gila Kenana w jej kontek艣cie. W ka偶dym razie Caroline Thompson wybrn臋艂a ze swojego zadania obronn膮 r臋k膮. Fabu艂a jest w miar臋 interesuj膮ca i nie razi wyj膮tkowymi nielogiczno艣ciami. Historia toczy si臋 p艂ynnie, a dialogi mieszcz膮 si臋 gdzie艣 mi臋dzy "nie藕le" a "okej". Ot, przyzwoita robota rutynowanej scenarzystki (w swoim portfolio ma bowiem takie tytu艂y jak "Edward No偶ycor臋ki", "Tajemniczy ogr贸d" czy "Pachnid艂o: Historia mordercy").

Sama akcja jest poprowadzona niemal tak, jak napisano scenariusz - do艣膰 ciekawie, cho膰 niezajmuj膮co. Od pocz膮tku do艣膰 mocno skupia si臋 na g艂贸wnych - co istotne m艂odych - bohaterach, kt贸rzy musz膮 stawi膰 czo艂a egocentrycznym i zadufanym doros艂ym. I musz臋 przyzna膰, 偶e wychodzi im to naprawd臋 przyzwoicie. Saoirse Ronan, czyli filmowa Lina, da艂a si臋 pozna膰 jako prawdziwy diament ju偶 przy okazji "Pokuty" Joe Wrighta, za kt贸ry zgarn臋艂a nominacj臋 do Oscara, a ostatnio mogli艣my zobaczy膰 j膮 w trudnej kreacji w "Nostalgii anio艂a" Petera Jacksona. R贸wnie偶 w tym filmie pokaza艂a, 偶e ma ogromny potencja艂, by sta膰 si臋 przysz艂膮 gwiazd膮 Hollywood. Ud藕wign臋艂a ci臋偶ar wcale nie prostej, g艂贸wnej roli i wypada naprawd臋 bardzo dobrze. Harry Treadaway (Doon) niestety ju偶 znacznie s艂abiej - nie jest tak przekonuj膮cy jak Ronan, b臋d膮c dla niej tylko t艂em. W filmie spotkamy tak偶e zdobywc贸w Oscar贸w: Tima Robbinsa oraz Martina Landau, a tak偶e Billa Murraya w nieco przerysowanej, ale sympatycznej roli utuczonego burmistrza. Panowie pojawili si臋 w obrazie zapewne za spraw膮 Toma Hanksa, kt贸ry wzi膮艂 na siebie jego produkcj臋.

Podziemne miasto 偶yje w艂asnym 偶yciem, ma swoje sekrety, kieruje si臋 jasnymi zasadami. Spodoba艂a mi si臋 koncepcja osady - zasilanej pot臋偶nym generatorem (kt贸ry od pocz膮tku pe艂ni wa偶n膮 rol臋 w przedstawionej historii), z rozbudowan膮 sieci膮 kanalizacyjn膮 i elektryczn膮. Na spore s艂owa pochwa艂y zas艂uguje scenografia, efekty specjalne r贸wnie偶 nie ra偶膮 amatork膮. Przeci臋tne zdj臋cia zyskuj膮 troch臋 dzi臋ki poprawnemu monta偶owi, lecz ca艂o艣膰 od nijako艣ci na dobr膮 spraw臋 ratuje muzyka Andrew Lockingtona, kt贸ra, mimo braku oryginalno艣ci, nie m臋czy ucha i przyjemnie s膮czy si臋 gdzie艣 w tle.

Film Gila Kenana pozostaje jednak 艣redniaczkiem. Brak wyra藕nego punktu kulminacyjnego, do艣膰 p艂aska, nie wci膮gaj膮ca akcja (co dla filmu przygodowego jest swego rodzaju wyrokiem) i spaprana, nierealistyczna ko艅c贸wka (banalny sp艂yw 艂贸dk膮) w momencie, gdy mog艂o by膰 ca艂kiem ciekawie, przes膮dzi艂y o sporej finansowej klapie obrazu. Przy bud偶ecie wysoko艣ci 55 milion贸w dolar贸w, film zarobi艂 jedynie 18 milion贸w, a realizacj臋 sequela odstawiono na p贸藕niejszy czas (o ile nie na wieczno艣膰). Obejrze膰 mo偶na, zw艂aszcza ze wzgl臋du na Saoirse Ronan i kilka postapowo-falloutowych smaczk贸w (przero艣ni臋te szczuro-krety i takie tam). Ale "dla dobra ludzko艣ci" ten film chyba jednak wi臋kszego znaczenia nie ma.

Moja ocena: 5,5/10

殴r贸d艂a:
en.wikipedia.org
www.filmweb.pl

© 2010 Zrecenzowa艂 Micha艂 'Veron' Tusz

< POSTKULTURA | << FILMY