W grze występuje pięć poziomów trudności - bardzo łatwy, łatwy, normalny, trudny i bardzo trudny. Generalnie F3 nie jest grą wymagającą. Problemy możecie mieć jedynie na początku, kiedy macie niski poziom i mało amunicji. Wszystko się jednak zmieni już w okolicach 8 levelu , kiedy to nagle gra przestaje być wyzwaniem, w szczególności na łatwych poziomach. Dlatego polecam wam zaczynać rozgrywkę przynamniej na poziomie trudnym - jeżeli oczywiście chcecie mieć dobrą zabawę i satysfakcje z walki. W tabelce poniżej możecie zobaczyć, jak wzrastają obrażenia przeciwników/spadają obrażenia gracza, w zależności od poziomu trudności.
Poziom Trudności | Obrażenia Wrogów | Obrażenia Gracza |
Bardzo Łatwy | 0% | 200% |
Łatwy | 75% | 150% |
Normalny | 100% | 100% |
Trudny | 150% | 75% |
Bardzo Trudny | 200% | 0% |
Natomiast z tej tabelki, dowiecie się ile dostaniecie punktów doświadczenia za wykonanie danej czynności, w zależności od poziomu trudności. Jak sami pewnie zauważyliście, im trudniej, tym więcej dostaje się doświadczenia, a co za tym idzie, szybciej się awansuje.
Poziom Trudności | Włamywanie się | Zabijanie | Hakowanie | Skuteczna Retoryka |
Bardzo Łatwy | 0 PD | 0 PD | 0 PD | 0 PD |
Łatwy | 10 PD | 10 PD | 10 PD | 10 PD |
Normalny | 20 PD | 20 PD | 20 PD | 20 PD |
Trudny | 30 PD | 30 PD | 30 PD | 30 PD |
Bardzo Trudny | 50 PD | 50 PD | 50 PD | 50 PD |
Doświadczenie - to wiedza oraz umiejętności, które zdobył nasz bohater podczas swoich przygód, wyrażone za pomocą punktów. Za każdym razem kiedy zgromadzimy odpowiednią ich ilość, awansujemy na kolejny poziom doświadczenia. Będziemy wtedy mogli wzmocnić naszą postać rozdysponowując punkty umiejętności (zależne od naszej inteligencji) oraz wybrać profit (perk). W Fallout 3 maksymalny poziom doświadczenia to dwudziesty, dlatego też warto z góry zaplanować rozwój swojej postaci. Z tabelki poniżej dowiecie się, ile dany poziom postaci wymaga doświadczenia.
Poziom | Wymagane PD | Poziom | Wymagane PD | |
1 | 0 | 11 | 8750 | |
2 | 200 | 12 | 10450 | |
3 | 550 | 13 | 12300 | |
4 | 1050 | 14 | 14300 | |
5 | 1700 | 15 | 16450 | |
6 | 2500 | 16 | 18750 | |
7 | 3450 | 17 | 21200 | |
8 | 4550 | 18 | 23800 | |
9 | 5800 | 19 | 26550 | |
10 | 7200 | 20 | 29450 |
Określają ile obrażeń możemy przyjąć zanim zginiemy. Wartość ta zależy od cechy wytrzymałość, która określa początkową ilość punktów. Warto trzymać ten atrybut na przyzwoitym poziomie, jeżeli nie chcemy, co chwile używać stimpaków. W F3, podobnie jak w poprzednich częściach występują obrażenia poszczególnych części ciała (głowy, rąk, nóg, torsu) - nie mają one jednak wielkiego znaczenia, nie spotkałem się z sytuacją, w której jakiś uraz przeszkadzał by mi w walce. Stan naszej postaci (oraz jej kończyn ;p) możemy sprawdzić w zakładce status, w naszym Pip-boju. Żeby uleczyć jakąś cześć ciała, wystarczy najechać na nią myszką i kliknąć - jest zaznaczona przerywanymi kropkami.
Jak sama nazwa wskakuje, punkty akcji określają, ile rzeczy możemy w danym momencie zrobić. Inaczej niż w poprzednich częściach, nie zależą od nich takie czynności, jak wchodzenie do ekranu ekwipunku w czasie walki czy poruszanie się. W F3 mają tylko zastosowanie w systemie V.A.T.S., gdzie determinują liczbę strzałów, jakie możemy oddać w czasie naszej kolejki. Pojawią się pytanie, po co używać systemu, który wymaga punktów, skoro możemy walczyć w trybie FPS? Ano dlatego, że w systemie V.A.T.S. mamy szanse na trafienie krytyczne zwiększoną o 15%! Poza tym pomyślcie o ręcznym celowaniu na duże odległości, nie lepiej kliknąć na głowę przeciwnika w menu i spokojnie patrzeć, jak pocisk leci w kierunku jego mózgoczaszki, pijąc kawę i jedząc ciasteczko?
Walcząc mamy szanse na zadanie trafienia krytycznego. Zwiększa ono obrażenia o połowę, a w przypadku śmierci naszego przeciwnika, rozrywa go na kawałeczki, zamienia w plazmę albo kupkę popiołu. Za procentową szanse na jego wystąpienie, odpowiada szczęście (1% na każdy poziom tej cechy, maksymalnie 10%) niektóre perki (np. Finezja) oraz przedmioty (np. używana broń). Generalnie rzecz ujmując, jest to szalenie ważny współczynnik, który pomoże wam wygrać niejedno starcie.
Zmniejsza otrzymywane obrażenia o jakiś %. Przypuśćmy, że wredny super mutant swoim młotkiem rozbija nam czaszkę zadając 100 obrażeń - mając odporność na poziomie 20%, dostaniemy tylko 80. Wartość tą możemy zwiększyć za pomocą profitów np. Twardziel jak i zażywając leki - Med-X. Jak więc widzimy, taka redukcja jest istotna i bardzo przydatna.
Determinuje ilość sprzętu, jaką możemy unieść (w kilogramach) . Jest to dosyć ważny atrybut, szczególnie jeżeli mamy zamiar używać ciężkich pancerzy, takich jak zbroja wspomagana lub dużych broni, typu wyrzutnia rakiet. Ale nie tylko dlatego - będąc specjalistą w danym typie broni warto nosić spluwy odpowiadającej wszystkim rodzają amunicji, jaką możemy znaleźć. Pozwala to na szeroki dobór środków w zależności od zagrożenia. Za udźwig odpowiada siła, będziemy mogli go również zwiększyć profitem Mocny Grzbiet. To co nosimy ma wpływ również na to, jak szybko chodzimy - wolniej będziemy się poruszać ubrani w Pancerz Wspomagany, nosząc wyciągniętą broń czy będąc przeciążonym.
W poprzednich odsłonach cyklu, była zmorą podróżnika. W F3 natomiast prawie jej nie ma, Radskorpiony nie mają już zatrutych ogonów - jedynym objawem jej istnienia zdaje się być pistolet na strzałki - w grze nie ma nawet antidotum. Poziom odporności na truciznę zależy od Wytrzymałości.
Chociaż minęło ponad 200 lat od czasu, w którym radioaktywny podmuch skaził ziemie, to promieniowanie nadal jest obecne i niebezpieczne. Największe zagrożenie kryje się w zanieczyszczonej wodzie, pożywieniu oraz skażonych miejscach. Napromieniowanie może mieć poważne konsekwencje:
Ilość Radów | Efekt |
0 | brak |
200+ | -1 Wytrzmałości |
400+ | -2 Wytrzymałość, -1 zwinność |
600+ | -3 Wytrzymałość, -2 zwinność, -1 siła |
800+ | -3 Wytrzymałość, -2 zwinność, -2 siła |
1000 | Śmierć na miejscu |