System S.P.E.C.I.A.L. to nieodłączny element serii Fallout. Składa się z siedmiu cech, które mają wpływ na każdy aspekt postaci. To właśnie od nich zaczyna się tworzenie bohatera. Jeżeli ma on być siejącą zniszczenie maszyną do zabijania, ważne będą siła i wytrzymałość, a jeżeli szybkim mózgowcem, to zwinność i inteligencja. Możliwości jest bardzo dużo. Ci którzy grali w poprzednie części z pewnością zauważą, że zmieniła się istotność niektórych cech np. zwinność nie jest już tak ważna, jak wtedy kiedy mieliśmy do czynienia z systemem turowym, ponieważ punkty akcji przydają się jedynie w trybie V.A.T.S., bez którego można się obyć. Okazje do do pierwszego spotkania ze specialem, będziecie mieli już na początku gry, przeglądając pokazaną na obrazku obok książkę.
SI - Siła (ST - Strength) Oryginalny opis angielski: Strength is a measure of your raw physical power. Modifies: How much you can carry, and determines the effectiveness of all melee attacks. Oryginalny opis polski: Siła jest miarą możliwości twojego ciała. Wpływa na ilość niesionych przedmiotów oraz skuteczność wszystkich ataków w walce bronią białą. Uwagi: Bronie nie wymagają siły, by ich używać. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +10 do Udźwigu (Carry Weight) +2 do umiejętności Walki Bronią (Melee Weapons) +0.5 do obrażeń w walce bronią białą | |
PE - Percepcja (PE - Perception) Oryginalny opis angielski: Represents players ability to see, hear, feel, taste, and sense unusual objects, environment, and situations. Modifies: A high perception grants a bonus to the Explosives, Lockpick and Energy Weapons skills, and determines when threats appear on your radar. Oryginalny opis polski: Wysoko percepcja daje premie do korzystania z materiałów wybuchwych, otwierania zamków i broni energetycznych. Określa również czas pojawiania się oznaczeń na kompasie (czerwonych kropek uosabiających wrogów). Uwagi: W F3 Percepcja nie jest już odpowiedzialna za szanse na trafienie przeciwnika, przez co straciła wiele na znaczeniu. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +2 do umiejętności Otwierania Zamków (Locpick) +2 do umiejętności Broni Energeycznych (Energy Weapons) +2 do umiejętności Materiałów Wybuchowych (Explosives) | |
WT - Wytrzymałość (EN - Endurance) Oryginalny opis angielski: Represents physical and stamina toughness. Modifies: Poison & radiation resistance, recovery rate from wounds, poison, and radiation, and additional hit points per level. Determines the effectiveness of Big Guns & Unarmed attacks. Oryginalny opis polski: Wytrzymałość to inaczej twoja ogólnie rozumiana kondycja fizyczna. Wysoki poziom tej cechy daje premię do punktów żywotności, odporności na czynniki środowiskowe, umiejętności walki wręcz oraz bronią ciężką. Uwagi: Określa ilość dodatkowych punktów życia na poziom, cecha ważna dla postaci, które stawiają na walkę w zwarciu. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +20 do Punktów Wytrzymałości (Hit Points) +2 do umiejętności Broni Ciężkich (Weapons) +2 do umiejętności Wallki Wręcz (Unarmed) +2% odporności na promieniowa (Radiation Resistance) +5% do odporności na trucizne (Poison Resistance) | |
CH - Charyzma (CH - Charisma) Oryginalny opis angielski: Represents player visual appearance and charm, which effects how people will treat you, whether it be with a smile and discount prices, or disgust and absolute revulsion. Modifies: NPC reactions, Barter, and Speech. Oryginalny opis polski: Wysoki poziom charyzmy poprawi nastawienie ludzi wobec twojej postaci i pozwoli na otrzymanie premii do umiejętności handlu oraz retoryki. Uwagi: Charyzma w F3 stała się cechą zbędną - nie wpływa ani na liczbę towarzyszy, ani na dodatkowe zadania/opcje dialogowe. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +2 do umiejętności Retoryka (Speech) +2 do umiejętności Handel (Barter) | |
IN - Inteligencja (IN - Intelligence) Oryginalny opis angielski: Represents players knowledge and wisdom. Modifies: Number of skill points per level, Unique dialogue options, Science, Repair and Medicine skills Oryginalny opis polski: Inteligencja wpływa na nauki ścisłe, naprawianie oraz medycynę. Im wyższa, tym więcej punktów umiejętności otrzymujesz wraz z awansem na wyższy poziom. Uwagi: W zasadzie najistotniejsza cecha, liczba punktów umiejętności jest bardzo ważna. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +1 do Punktów Umiejętności (Skill Points) na każdy poziom doświadczenia +2 do umiejętności Nauka (Science) +2 do umiejętności Medycyna (Medycine) +2 do umiejętności Naprawa (Repair) | |
ZW - Zwinność (AG - Agility) Oryginalny opis angielski: Represents player coordination and ability move and react quickly. Modifies: Small Guns and Sneak skills, and the number of Action Points available for V.A.T.S. Oryginalny opis polski: Zwinność wpływa na posługiwanie się bronią palną, skradanie oraz liczbę punktów akcji dostępnych w systemie V.A.T.S. Uwagi: Prawie tak samo ważna jak w pozostałych Falloutach, dwa punkty zręczności to orientacyjnie jeden strzał w Vatsie. Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +2 do Punktów Akcji (Action Points) +2 do umiejętności Skradanie (Sneak) +1% do umiejętności Broń Palna (Small Guns) | |
SZ - Szczęście (LK - Luck) Oryginalny opis angielski: Determines how certain situations will play out depending on how lucky or tragically unfortunate a player is. This raises all skills just a little, and affects the chances of critical hits in V.A.T.S. Oryginalny opis polski: Zwiększenie poziomu szczęścia wpłynie odrobinę na wszystkie twoje umiejętności. Większa wartość tej cechy umożliwia zadawanie częstszych trafień krytycznych. Uwagi: Wpływa na trafienie krytyczne, pamiętajcie udany krytyk to podwójne obrażenia. Dodatkowo zwiększa wszystkie umiejętności nawet o 5 punktów! Modyfikuje (każdy kolejny punkt): +1% do szansy zadania Krytycznego Ciosu (Critical Hit) +1 punkt do wszystkich umiejętności za każde DWA poziomy szczęścia |